Buitengewoon

Stilstaan of bewegen?

Geplaatst op: 06-01-2019

Tijdens de diverse kerstdinertjes en oudejaarsborrels heb ik veel ‘ondernemerswijsheden’ gehoord; “je moet continue in beweging zijn” of “stilstaan is achteruitgaan”. Prachtige, nietszeggende quotes waar best wel een kern van waarheid in zit. Máár, met een boek op schoot heb ik stilgezeten, gelezen en stilgestaan bij de Chinese spreuk

Plan je voor één jaar, dan plant je graan.

Plan je voor tien jaar, dan plant je bomen.

Plan je voor het leven, dan geef je mensen onderwijs en scholing.

Denk daar maar eens over na met een goed glas rode wijn en kom tot het besef dat ze in China al heel lang weten hoe je je marketingstrategie moet inrichten! Ik zal dat proberen toe te lichten.

Wanneer je start met je bedrijf moet je snel een resultaat – klanten – bereiken. Rekeningen en personeel moeten immers betaald kunnen worden. Maar van alleen graan kan niemand leven. Om te groeien als bedrijf moet je niet elke dag nieuwe klanten krijgen, je klanten moeten óók terug blijven komen. Zo zorg je ervoor dat je na enkele jaren ook bomen kan oogsten. En om je bedrijf echt succesvol te maken op lange termijn? Maak ambassadeurs van je klanten! Zorg dat zij de onderwijs en scholing voor je bedrijf zijn.

Het klinkt als mooie marketing-blabla maar met voorbeelden zie je hoe dit voor ons bedrijf geldt.

Zaaien van graan en bomen

Ik zal starten met de zogenoemde snelle oogst, het graan. Er lopen gigantisch veel potentiele klanten rond, die jou en jouw product nog niet kennen maar wel iets willen kopen. En anno 2019, is Google optie nummer 1 om onderzoek te doen. “Bij welke webshop of welk bedrijf kan ik toch die mooie broek kopen” Of in ons geval “Wie kan mijn entree asfalteren”.. Door ons te verdiepen in deze potentiele klanten, vinden zij ons direct via Google. Onze website is immers het meest interessant voor deze persoon. De website straalt uit wie wij zijn boven wat wij doen. Ik blijf van mening dat zaken doen begint met een persoonlijke band.

Kijk alleen afgelopen week al; vanaf 1 januari tot het moment van schrijven zondagmiddag zijn er op één specifieke pagina al 7 offerte-aanvragen gedaan van de 13 bezoekers. Dat geeft al aan dat wij steeds beter onze bezoekers leren kennen. En hoe gaaf is het om te zien dat wij 24 december nog in een loods in Den Haag asfalteren, hier foto’s van online zetten en 2 januari opdracht krijgen van een ‘volger’  voor een loods asfalteren nabij Rotterdam!

Het lijkt mij overbodig om te zeggen dat je niet alleen moet wachten totdat iemand jou online vindt. Er zijn nog honderden manieren om je potentiele klanten te benaderen. Pak die kansen dus aan! Maar om geen heel boekwerk te schrijven, en voor jullie dat te moeten lezen gaan we gauw verder. We moeten zorgen dat onze klanten terug komen! We gaan bomen planten! Afgelopen week zijn er door drie bedrijven nieuwe jaarcontracten met ons afgesloten voor vestigingen verdeeld over Nederland. Deze contracten lopen uiteen van asfaltonderhoud tot sneeuwschuiven en groenonderhoud. Dergelijke contracten zijn de bomen die opkomen. De wortels zijn afgelopen jaar in de grond gaan groeien en komen nu op.

Anders gezegd, door de geleverde diensten komen de klanten terug. Als een bakker lekker brood heeft – voor een goede prijs – kom je ook vaker terug en neem je soms zelfs extra koeken mee. De enige manier om voor meerdere jaren te kunnen plannen, bomen te kunnen planten, is je product altijd met passie te verkopen. Die passie zorgt ervoor dat klanten terug komen. Door te blijven luisteren, te blijven verbeteren en zo bewust in beweging te blijven maak je je klanten fans. En als ze zo gek van jou passie zijn (wat dus leidt tot een fantastisch product) worden ze ambassadeur voor jouw bedrijf. Op de vrijdagmiddagborrel of verjaardag praten zij over jou!

Deze week hebben wij meerdere afspraken staan bij potentiële klanten. In contact gekomen via onze bestaande klanten ambassadeurs!! Gaver wordt het niet, onze klanten die als ambassadeur optreden en voor nieuwe klanten zorgen. Als de Chinese spreuk gelijk heeft, is dit het begin van de onderwijs en scholing, het begin van een leven. Een levensvatbaar bedrijf zullen we maar zeggen?

Product x passie = dienst

Ambassadeurs zijn dus aangestoken door je product en je passie. Dat samen is de dienst die je levert. En die dienst is bij ons ontzorging. Weer zo mooie marketingterm trouwens. Maar ontzorgen is voor ons het voor-denken voor je klant. Door je te verdiepen in de klant (zo zaaien we het graan immers) gecombineerd met jou expertise kan je realiseren wat je klant niet zelf had kunnen bedenken. Jij creëert meer dan zijn of haar verwachtingen vóor zijn bedrijf. En dat is hoe de wortels van de boom gaan groeien. Iedereen kan doen wat de klant van je vraagt, maar de klant wordt pas echt ambassadeur als jij meer doet of meer levert als de klant vraagt. En dat is wat de Chinese spreuk bedoelt met plannen voor het leven.

Nog even terugkomen op die ‘ondernemerswijsheden’ waar ik het over had in het begin. Door eens niet in beweging te zijn en stil te staan zorg je er juist voor dat je bewust bent en blijft. Voortaan tijdens de diners of borrel hoor je mij alleen nog maar zeggen “je moet bewust in beweging zijn” en “bewust stilstaan is vooruitgaan”.

PS als ik dan ook als ambassadeur mag spreken? Dat glas rode wijn waar ik het over had? 18 Crimes The Banisher. Een fantastische wijn met een goed verhaal erachter! Zeker de moeite waard om te proeven en te lezen!

 

Joost de Jong

GRATIS ADVIES VOOR UW TERREIN

Wij geven u kosteloos advies om uw terrein optimaal te onderhouden

085 – 301 23 23

- bel ons voor een BuitenGewoon buitenterrein!

+

Gratis offerte aanvragen

Wij nemen binnen 24uur contact met u op.

+

Gratis Demo aanvragen

Wij nemen binnen 24uur contact met u op.

+

Wij nemen binnen 24uur contact met u op.

085 – 301 23 23

- bel ons voor een BuitenGewoon buitenterrein!